یک روش خوب برای بهبود یادگیری و حافظه، استفاده از تکنیک مطالعه PQRST است. این روش شامل پیشخوانی، پرسشهای شکلدهی، خواندن متن، حفظ و تکرار مواد و تست است. با استفاده از این روش، مطالعه و یادگیری بهبود مییابد.
مرحله P؛ (Preview) یا مرور اجمالی:
خلاصه مطالعه کنید، رئوس مطالب و گفتارهای اصلی را مرور کنید. در این مرحله، نکات مهم را استخراج کنید و صحیحنگاری خلاصهای را در پایان هر فصل با دقت بخوانید. هدف این مرحله، ایجاد دید کلی نسبت به عناوین فصلها و نحوه سازماندهی آنها است.
مرحله پرسش:
در این مرحله ابتدا عناوین اصلی مطلب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آنها به پاسخ آنها دست مییابید. بهتر است برای بررسی مطالب، از خود بپرسید: ” مطالب عمدهای که مولف در این گفتار میخواهد بیان کند چیست؟” و در مورد آنها تفکر کنید.
مرحله خواندن:
در این مرحله، با دقت به متن مورد نظر بخوانید و سعی کنید تا به پاسخ پرسشهایی که در مرحله قبل مطرح کرده بودید برسید. ۱۰ الی ۱۵ درصد متن را علامت زده و واژهها یا مطالب اصلی را مشخص کنید تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. برای یادداشت برداری از اهمیت نسبی هر نکته تا زمانی که تمام مطلب را نخواندهاید، نیازی به یادداشت برداری نیست.
مرحله S؛ (Self-Recitation):
پس از مطالعه، نکات عمده را بهیاد آورید و بیان کنید. تکرار برای تثبیت مطالب در حافظه موثر است. با تمرین متوجه خودتان و نقاط قوت و ضعف خود در یادگیری خواهیدشد. روش را برای هر گفتار ادامه دهید.
پس از مطالعه فصل یک، با آزمون، دانش خود را بررسی کرده و نکات اصلی فصل را به یاد داشته باشید. در این مرحله، به دنبال ارتباطات بین نکات فصل باشید.
خلاصه فصلها را به دقت مطالعه کنید و به جزئیات بیشتری بپردازید. مراقب باشید که ایدههای شما به بهترین شکل در ذهنتان ثبت شوند.
استفاده از روش مطالعه (PQRST) برای آزمون ها مفید است. بهتر است از خواندن مباحث از ابتدا تا انتها خودداری کنید. این روش یکی از روش های موثر برای حفظ اطلاعات است، از طریق تکرار و حفظ. عدم رعایت این توصیه ممکن است باعث خواندن بخش های نادرست از کتاب شود.
برای دریافت راهنمایی تخصصی و برنامهریزی متناسب با شرایط فرزندتان، میتوانید از خدمات مشاوره کلاس ششم با همکاری دکتر اکبر علیلو (دکتری روانشناسی تربیتی) و دکتر سپیده بادامچی (دکتری روانشناسی تربیتی) استفاده کنید.
شیوه نامه آزمون تیزهوشان ۱۴۰۴-۱۴۰۵، به منظور پذیرش دانشآموزان مستعد در دبیرستانهای دوره اول و دوم استعدادهای درخشان و همچنین دبیرستانهای دوره دوم و هنرستانهای فنی و حرفهای نمونه دولتی، تدوین شده است.
مولتی هوش با هدف فراهم کردن فضایی مناسب برای آموزشهای پیشرفته و تخصصی به دانشآموزان، به سرعت جایگاه خود را به عنوان یک مرکز معتبر آموزشی پیدا کرده است.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.